هر چه تو را بیاد من بیاورد زیباست ...

این وبلاگ برای زنده نگهداشتن یاد ناصر عبداللهی عزیز و علایق شخصی خودم میباشد ...

هر چه تو را بیاد من بیاورد زیباست ...

این وبلاگ برای زنده نگهداشتن یاد ناصر عبداللهی عزیز و علایق شخصی خودم میباشد ...

آوای ساوه . تیر ۸۱

 * در حالیکه آشفته بازار موسیقی پاپ ما به صداهای مشابه خوانندگان خارج از کشور پر شده ، وضعیت امروز موسیقی پاپ را چگونه می بینید ؟

 

بعضی از بچه ها مجبور به تکرار و تقلیدند ، مثلا یکی تن صدایش مثل ستار است و گناهی ندارد که مثل او می خواند . یا آن  یکی مثل ابی می خواند ، چرا دوست دارد ابی باشد ؟ بستگی دارد که هر خواننده ای چه چیزی در ذهنش حک شده باشد و اصلا از انتخاب این شغل چه توقعی دارد ؟ شاید او صحنه را دوست دارد ، شهرت را دوست دارد ، برای همین هم یک الگوی مشهور را انتخاب می کند تا در سایه او حرفش را در جامعه بزند و مورد توجه قرار بگیرد . حالا به خودم بر میگردم ، من برای اینکه حنجره ام را قوی بکنم ، یک دوره تمام خواننده ها را خواندم . البته نه برای مردم بلکه برای خودم . تا بدانم صاحبان حنجره های قوی چه کسانی بودند و روی آنها باید کار کرد تا حنجره خودم هم پخته شود . مثل زرگری که پیش چند استاد می رود و بعد خودش یک سبک درست می کند ، نمی آید از مدل کار قبلی ها کپی بزند ، چون کپی کاری هیچ ارزشی ندارد . ولی من سعی کرده ام که خودم باشم چون احساس کرده ام که هر زمانی ، چیزهای تازه جای خودش را باز می کند و چیزهای تکراری ماندگار نیست . البته کپی ها و تکراری ها در یک دوره می آیند و بعد به سرعت محو می شوند . سعی کرده ام که خودم باشم ، دوست هم دارم که خودم باشم . ولی گاهی صدای من را هم می گویند که جایی از آن به صدای فلان خواننده غلتیده یا جای دیگرش به صدای دیگری لیز خورده ! ولی من قصد و منظوری از این کار ندارم و نمی خواهم شبیه کسی بخوانم ، چون می خواهم " ناصر عبداللهی " یک سبک داشته باشد و شاید فردا خیلی ها آمدند و صدای " ناصر عبداللهی " را تقلید کرند .

* گفتید کسی که مثلا از ابی خوشش می آمده و همیشه آهنگ هایش را گوش می داده ، چون آن صدا در ذهنش حک شده ، نا خواسته صدای ابی را تقلید می کند . شما به چه کسی علاقه داشتید و از او تاثیر گرفتید ؟

 

من از سال 65 شروع کردم . 67 شروع کردم به خواندن ، یعنی گیتار میزدم و می خواندم . خوانندگی را شروع کردم ، اما برای خودم نه برای مردم .

* از چه سالی گیتار می زدید ؟

 

از سال 63 گیتار می زدم ، ولی خب آن زمان بچه بودم و گیتار را به زور بغل می کردم ، ملودیکا می زدم ،

ارگ های بزرگ M-T-32و M-T-80را که تازه آمده بود می زدم . اما الگو های ذهنی من شرقی و خود بندر عباسی بود . کاست های آن زمان را برای خودم ضبط کرده ام ، دارم . نزدیک 40 تا 45 کاست می شود . که تم های مختلف را در آن ثبت کرده ام . دقت کرده ام که چرا یک خواننده معروف می شود . آمدم و سبک چهار ، پنج خواننده را به شدت دنبال کردم . داریوش ، ابی ، گوگوش ، سیاوش قمیشی و کار سنگینی را که داوود بهبودی از ابتدای کارش

می خواند و کلاس این کار سنگین تر بود اما با وجود این همیشه توجه داشتم که نباید از سبک و صدای این خواننده ها کپی کاری کنم و تحت تاثیرشان قرار بگیرم .

* آشنایی شما با موسیقی از کجا شروع شد و راهنمایتان در این کار که بود ؟

 

من اصلا کلاس گیتار نرفتم بلکه مثل بیشتر بچه های شهرستان

" گوشی و چشمی " گیتار زدن را یاد گرفتم . گیتار بیشتر برای خلوت و جمع ها استفاده می شد . گیتار را بر می داشتیم و سر کوچه می نشستیم . بعد پسر ها و دختر همسایه و اهالی محل می آمدند و می نشستند . هر کس می آمد و چند تا آهنگ را که خودش ساخته بود می خواند . در زمستان و پاییز مردم جنوب کوچه های خاکی را آب پاشی می کنند و فرش پهن می کنند ، قلیان و تخمه و سورو سات می آوردند و بساطی دارند . با هم می زدیم و می خواندیم . بعد از مدتی بین چندین خواننده ای که در محله ما بودند ( 18 ، 19 خواننده داشتیم ) اسم در کردم بعد توسط دوستانم تشویق شدم و کارم را ادامه دادم .

* گیتار زدن علمی را چه کسی به شما یاد داد ؟

 

پسر خاله ام آقای جواد علوی که از دوستان " فرامرز اصلانی " بود خیلی به من کمک می کرد . اصلانی می آمد بندر عباس ، و ما هم بچه بودیم و می آمدیم کنارشان می نشستیم و سعی می کردیم از روی دست آنها یاد بگیریم .

* " ناصریا " تنها کار شما با لهجه بندر عباسی بوده که اتفاقا خیلی هم طرفدار پیدا کرد ، چرا کار دیگری با این سبک ارائه ندادین ؟

 

شروع کارم با همین سبک بود  ولی تهیه کننده ها دوست نداشتند من بندری بخوانم ، این لهجه را پیش از این کسی نشنیده بود و برای خود جنوبی ها هم جالب بود که آهنگی به این سبک خوانده و پخش شود . شخصا از این لهجه و این سبک موسیقی و اجرا خیلی خوشم می آید و الان دارم روی چند کار دیگر هم کار

می کنم . در آلبوم بعدی چند کار بندر عباسی دارم و بعد هم در

" گنوغ " .

* این آلبوم ها کی به بازار می آیند ؟

 

بعد از پخش " بوی شرجی " که ضبطش تازه تمام شده ، آلبوم

" گنوغ " را آماده می کنم .

* " گنوغ " یعنی چه ؟

 

یعنی دیوانه ، در آن شعر که ما استفاده کرده ایم معنایش این است که در اجتماع امروز اگر کسی دروغ نگوید ، اهل خدا باشد ، دوز و کلک اصلا بلد نباشد و عین بچه ها رفتار کند ، این آدم از  دید اجتماع روانی و دیوانه است  این آدم به نام دیوانه خدا در شعر آن کاست مطرح شده .

آلبوم " گنوغ " 10 آهنگ خواهد داشت که بیشترینش محلی و بقیه فارسی است . یک آلبوم دیگر به نام " اهورایی " را هم در دست تهیه دارم  که تلفیقی از موسیقی مدرن و پاپ است .

* در مورد " بوی شرجی " که احتمالا زودتر از بقیه منتشر می شود توضیح دهید ...

 

ما چیزی نزدیک به دو سال است که داریم به مردم وعده می دهیم ، شاید هم بیشتر .

 و " بوی شرجی " قرار بود قبل از " دوستت دارم " در بیاید ولی نشد . الان کارهای آلبوم " بوی شرجی " عوض شده چون این برهه از زمان چیز دیگری را می طلبد . شعر های قوی تری برای کار انتخاب شده ، تنظیم ها بهتر شده . چهار کار محلی در آن هست ، خود آهنگ بوی شرجی هم فارسی است اما در مورد جنوب و حرف دل بچه های بندر عباس و هرمزگان است .

* در بین کارهای شما هم آهنگ های شاد هست و هم غمگین . خودتان به کدام سبک بیشتر علاقه دارید ؟

 

ما خواننده هایی داشتیم مثل داریوش اقبالی که تعدادی آهنگ سنگین خواند ، اما در مقابل خواننده هایی مثل عارف هم"کوچولو "( آهنگ شاد ) و هم " بگذر زمن ای آشنا "( غمگین ) . این چهار چوب اصلا وجود ندارد و من دوست دارم تمام آهنگ هایی را که به صدایم می آید بخوانم . نظر من این است که آدم باید متنوع بخواند ولی باید آهنگ شاد خواند چون شاید روحیه مردم خسته است و در روحیه ما هم تاثیر می گذارد .

* و آهنگ های غمگین ...

 

هر کسی در زندگی خودش غمی دارد . غم ما هم در صدایمان نمود پیدا می کند و بر شنونده ها تاثیر می گذارد .

می گویند نمی دانیم این " ناصر عبداللهی " بدهکار است ، عاشق است ... ؟! این از مدتها پیش در صدایم بوده .

* قشنگ ترین ترانه یا بیتی را که خوانده اید کدام بوده ؟

 

من در این مورد اصلا حرفی ندارم تا به حال هم به هیچ کس جواب نداده ام ، اگر گفته ام دروغ گفته ام .چون آهنگ ها را خودم ساخته ام همه اش را دوست دارم  . مثل پاره های تنم هستند و نمی توانم بگویم کدام را بیشتر دوست دارم . چون این آهنگ ها در لحظات و حس های مختلفی ساخته شده ، شنیدنش هم در لحظات و حس های مختلفی می چسبد . شما وقتی بدهی دارید ، نامزدت دارد به شما بد اهلی می کند و حالتان را می گیرد ، بابایش هم یک متر زبان در آورده  " من خودمم نه خاطره " یا

" ناصریا " را گوش می کنید ؟! نه می روید " گریه کردم " را گوش می کنید و هی با اشک لگن پر می کنید !

* خودتان در موقع تنهایی چه آهنگی را می زنید و می خوانید ؟

 

چیز هایی می زنم که در کاست های آینده ام در می آید . آهنگ های " دوستت دارم " مال دو سال قبلش بود ، مال خلوت های شخصی خودم بود . مثلا " یا فاطمه " را برای خلوت خودم ساخته بودم نه برای کاست .

اصلا کار برای پول نمی سازم ، برای دلم می سازم . و بعد هم احتمال دارد در آلبومی منتشر شود .

* شما قبل از اجرای کنسرت هایتان برای هماهنگی در میان اعضای گروه برنامه خاصی دارید ؟

 

بله ، اینها عادی است . مثلا لباس اعضای گروه " ناصریا " همه یک فرم است و رنگ لباسشان باید با رنگ صحنه همخوانی داشته باشد . قبلا تمام این هماهنگی ها به گردن خود بد بختم بود ! ولی الان ناظر کیفی داریم و راحت شده ام .

* برنامه دیگری ندارید ؟ مثلا مجری گری " جواد خیابانی " ؟

 

جواد خیابانی اولا یک چهره ورزشی ست و بیشتر برنامه های ما در شهرستانها و در سالن های ورزشی بود ، بی مناسبت نبود که این دوست هم با ما باشد . من دوست دارم بچه هایی که طرفدار من هستند ، سالم باشند . بیشتر با ورزشکار ها گرم می گیرم و از جواد هم خوشم می آید . چون فوتبالیست ها طرفدارش بودند ، حضور جواد در کنسرت های ما خیلی خوب بود ، شاید باز هم از او استفاده کنیم .

* شما خودتان هم فوتبال بازی می کنید ؟

 

الان پنج ، شش سالی است توپ به پایم نخورده هیچ ، اصلا از نزدیکش هم رد نشده !

* قبلا چطور ؟

 

موقعی در تیم مدرسه بازی می کردم ، اما جدی نبود .

* دوست ندارید در تیم فوتبال هنرمندان بازی کنید ؟

 

نه نمی روم  . اگر هم بروم ، توپ جمع کن می شوم !

* چرا ؟

 

اصلا می خورد  که " ناصر عبداللهی " داخل زمین فوتبال بدو  بدو کند ؟

*وقتی مهران غفوریان هم در تیم هست ، شما چرا نباشید ؟

 

خب ، شاید غفوریان به کاهش وزن احتیاج دارد ... وقت ما هم تمام شد .

 

                             خداحافظ . . .

 

دوست عزیز استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع  می باشد .  


                      منبع : آوای ساوه

 

۳۱ تیر ۱۳۸۱
نظرات 16 + ارسال نظر
خالومسیح 31 خرداد 1387 ساعت 14:08 http://khalo0-masih.blogfa.com

یاالله ... سلام

نخونده بودم این مصاحبه رو ... جدید بود واسم

مرسی و ممنون واسه اینکه سر زدی به وبلاگ من ...

یاالله بای.....

سلام
ممنون...

علی 31 خرداد 1387 ساعت 19:13 http://dar100.blogfa.com

سلام لیدا جان...

مهمترین چیزی که تو این مصاحبه بود این صداقت ناصر بود..
واقعا مصاحبه ی شیرینی بود حداقل برای من و اینکه در نشریه دوستداران استقلال هم بود خیلی باعث شد به دل من بشینه...
نمی دونم کم کم داری آرشیو خفن ات رو رو می کنی... امیدوارم بازم سورپرایز شم وقتی میام اینجا...

ممنونم..موفق..زیر سایه ی ایران.فقط
علی/پی ام سی دات تی کی..درصد بلاگ

سلام
منتظر چیزهای جالب تر هم باش دوست عزیز
ممنون ...

سلام...
ممنون که با مصاحبه هایی از ناصر ما رو به یاد اون عزیز میندازین...

سلام
هدف من هم جاودانه بودنه ناصریای عزیزه ...

سلام لیدا جان ممنون که خبرم کردی.
آپت عالی بود من همیشه به دنبال این طور مطالب هستم تا ناصریای عزیزمونو بهتر بشناسم خیلی خوب بود واقعا لذت بردم.
دوستت داریم برای همیشه ناصریای عزیز.
خداوند او را با اولیای خاصش محشور نماید آمین....

سلام.
انشا الله ...

دوستت 2 تیر 1387 ساعت 00:06

ناصر نگاه کن ...

نه به جسم لیدا که به روحش که بی تاب و بی قراره روحته ...

ناصر!

ببین روحش چه پیوند عمیقی خورده به روحت ...

ببین هنوز ستاره ای هست که تو رو واسه خاطر خودت بخواد و دیوونه نگاهت باشه ...

همیشه همراهش باش و بهترین ها رو به روح بی قرارش هدیه کن ...

سلام
خدا کنه اینطور باشه که شما میگین ...
من در دریای وجود ناصریا واقعا قطره ای هم نیستم ...
فقط امیدوارم راضی باشه...

لیدا 2 تیر 1387 ساعت 00:07

در اجتماع امروز اگر کسی دروغ نگوید ،

اهل خدا باشد ،

دوز و کلک اصلا بلد نباشد

و عین بچه ها رفتار کند ،

این آدم از دید اجتماع روانی و دیوانه است ...

سلام به لیدای ارجمند
سپاس از حس عزیز و عاشقانه و زلالت در هوای ناصر نازنین.انسانی زلال و معنوی و مهربان و با شعر و شعور که نه مثال او که سایه واره ای از او هم در این زمانه و در جمع خواص خوب و خالص نیز بس نایاب است و هر روز و شب که می گذرد این حس بیش از پیش عریان ترم می شود و با افسوس ها و حسرت های خاص خودش.
و چه آیینه وار و نغز و با معنی است حرف های او.حتی در فضای مصاحبه های عمومی.
با بهترین آرزوها برای شما

سلام
ممنون از حضور شما...

مهدی 4 تیر 1387 ساعت 05:07 http://nasseriaye-bandar.blogfa.com

سلام
امیدوارم که حالتون خوب باشه ببخشید که یه مقدار اومدم
واقعا از شما ممنونم که این مصاحبه ها رو که یادگار های ناصریا هست رو توی وب قرار میدید.
یا علی

سلام
ممنون...

مهدی 4 تیر 1387 ساعت 14:32 http://nasseriaye-bandar.blogfa.com

اندکی صبر صبح نزدیک است

سلام

وبلاگ ناصریای بندر به روز شد منتظر حضور گرمتان هستیم

عمران طاهری 4 تیر 1387 ساعت 17:10

خسته نباشی لیدا جان.
ممنون از لطف بیشمارت.فقط میتونم بگم حیف ناصر...
روزت مبارک و امیدوارم فاطمه زهرا<س>الگوی حقیقی برای تو و همه دخترای پاک و معصوم باشه.به مامانت تبریک بگو و سلام به خونوادت برسون...
یا زهرا<س>

سلام عمران جان
ممنون از محبتت ...
امیدوارم حضرت فاطمه حافط روح و جسمتون باشه ...

سلام لیدا جان
ممنون بابت مصاحبه های خوبی که از ناصر عزیزمون برامون می ذاری.
موفق و موید باشی

سلام
خواهش اکونم...

نیلوفر 5 تیر 1387 ساعت 10:54 http://lina.blogsky.com

با سلام

ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) بر همگان مبارکباد
به همین مناسبت وبلاگ رد پای جنوب تا ملکوت بروز شد

عاشق ناصریا 6 تیر 1387 ساعت 14:53

سلام...

میخواستم بگم که من هرکی از ناصر بنویسه عاشقانه دوستش دارم....
ببخشید اسم و ایمیل ننوشتم

ناصر برای من خاطره بود.....

سلام
خوش اومدین ..
من هم از عاشقان ناصریای عزیز هستم و با عشق براشون خدمت میکنم

هم نوا 9 تیر 1387 ساعت 13:01 http://www.brfars.blogfa.com

برای حفظ این هنر باید چیکار کرد؟

____________$$$$$
___$$_________$$$
__$$$$_______$$$___$$$$$
_$$$$$$_____$$$___$$$$$$$
$$$_$$$$___$$$__$$$$____$
$____$$$$_$$$$_$$$
_______$$-$$$$$-$$----$$$$$
____$$$$$$$$$$$$_$$$$_$$$$$
___$$$$$$$$$$$$$$$$$_____$$$
__$$$__$$$$$$$$$$$$________$
_$$___$$$$$$$$$$$$$$$$$
$$___$$$$_$$$_$$$__$$$$$
$___$$$$___$$__$$$$___$$$
____$$$_____$$___$$$____$$
____$$______$$$___$$$____$
____$$_______$$____$$$
____$________$$$____$$
____ _________$$$____$
_____________$$$
_____________$$$ ســـــــلا م
____________ $$$
____________$$$
___________$$$ من آّپـــــــــــــــــــــم
_________$$$$$
________$$$$$
______ $$$$$ خوشحال می شم بیای

. 12 تیر 1387 ساعت 18:01 http://ahledarya.blogsky.com/

سلام...
ممنون از این که سر زدی گلم ... !
موفق باشی .
راستی شما همون لیدای خودمونی دیگه ؟!


/ بی تا /

سلام
بله بیتا جان ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد