هر چه تو را بیاد من بیاورد زیباست ...

این وبلاگ برای زنده نگهداشتن یاد ناصر عبداللهی عزیز و علایق شخصی خودم میباشد ...

هر چه تو را بیاد من بیاورد زیباست ...

این وبلاگ برای زنده نگهداشتن یاد ناصر عبداللهی عزیز و علایق شخصی خودم میباشد ...

اسحق احمدی در آوای خلیج فارس


اسحق احمدی متولد 14 آذر 1353 در محله شیر اول بندرعباس متولد شد. ایشان اصالتن اهل روستای تیفکان در شمال بندرعباس می باشد.



 اسحق احمدی نیز مانند هنرمندان دیگر دارای فراز و نشیب بوده است. او از جمله هنرمندان هرمزگانی است که آلبوم کشوری دارد و ترانه های زیبایی در کارنامه ی هنری خود ثبت کرده که برای همیشه در اذهان هرمزگانیها باقی مانده است.
 با توجه به قرابت زیادی که با ناصر عبداللهی داشت فوت نابهنگام ناصر شوک روحی عجیبی به او وارد کرد و ترانه ی معروف "پا بَ ناصر" را در روزهایی سرود که همگی امیدوار بودند صدای ماندگار جنوب از بستر برخیزد. ترانه ی "پا بَ ناصر" در آن برهه آنقدر تاثیر گذار شد که یادم می آید تمامی وب سایتها و بلاگها در سطحی گسترده اقدام به انتشار این اثر کردند. این ضایعه آنقدر برایش دردناک بود که تصمیم گرفت شروه خوانی را که نقطه ی قوتش در اجراهایش می باشد را برای مدتی کنار بگذارد.

 

اسحق احمدی امروز به عنوان خواننده ای محسوب می شود که ما بین دو نسل دیروز و امروز قرار گرفته است. صدای گرم و گیرای این هنرمند مرزهای استان را هم درنوردیده و هر چند هنوز به جایگاه و پایگاهی که شایسته و بایسته است دست نیافته اما پیشرفتهای روز افزون و محبوبیت و هنر و استعداد وافر، افق روشنی را در آینده ی هنری زندگی ایشان پدید آورده است. تا به حال چندین بار با اسحاق احمدی به مناسبتهای مختلفی گفتگو کرده ام، این بار مناسبتی در پیش نبوده و هدف گفتگو صرفا خود ایشان بوده است. ما حصل ساعتی گفتگو با این هنرمند گرامی به شکل سوال و جواب در ذیل می آید که امیدوارم مورد رضایت خوانندگان عزیز آوای خلیج فارس قرار بگیرد.

حجت حاجی زاده



 

اسحق احمدی / شاید اولین جمله ای که در مورد موسیقی هرمزگان به ذهنم می رسد این است که این موسیقی بکر می باشد.


 حدود 20 سال است که موسیقی کار می کنم. در دهه ی هفتاد بیشتر تمرکز کارم روی موسیقی محلی و مقامی استان، تحقیق در زمینه ی آواها، تحریرهای محلی و شروه خوانی های مختلف در جای جای استان بود، ضمن این که به صورت پراکنده هم موسیقی پاپ کار می کردم. بین سالهای 75 تا 78 موسیقی تئاتر کار کرده ام. حضور حرفه ای ام در عرصه ی موسیقی پاپ از دهه ی 80 به بعد بوده است. با مرحوم عبداللهی تصمیم گرفتیم کارهایی در زمینه ی تلفیق موسیقی پاپ و محلی انجام دهیم که همین جرقه ای برای شروع کارهایمان بود. قرار بر این بود که با همکاری یکدیگر آواها و تحریرهای محلی را به موسیقی پاپ وارد کنیم. کارهایی جزئی هم با مرحوم انجام دادیم که متاسفانه ایشان از بین ما رفتند و حالا دیگر مجبورم خودم به تنهایی ادامه دهم.
 

آوای خلیج فارس - شنبه روز ملی خلیج فارس است، چه صحبتی دارید؟


 اسحق احمدی / ما باید همیشه نام خلیج فارس را زنده نگه داریم . امروزه می بینم موسیقی خودمان را به نام مجعول خلیجی معرفی می کنند و من از مردم و دوستداران موسیقی جنوب خواهش می کنم موسیقیمان را به نام خلیج فارس صدا بزنند. استانهای حاشیه ی خلیج فارس می توانند موسیقی خود را به همین نام معرفی و با همین نام در جشنواره های مختلف شرکت کنند.
 

آوای خلیج فارس - بر خی ها اعتقاد دارند اسحق احمدی شخصیتی بسیار محافظه کار دارد به این معنی که سعی می کند کمتر خود را درگیر کند و نظر دهد.


 اسحق احمدی - اینکه محافظه کار هستم را اصلا قبول ندارم اگر هم نظر نمی دهم چون کار من نظر دادن نیست و سعی می کنم با کار موسیقی ام حرف خود را بزنم و سعی نمی کنم در مورد کسی یا کاری نظری بدهم و یا بنویسم البته اگر بحثی پیش بیاید خوب من هم نظرم را موردی ارائه می دهم.
 

آوای خلیج فارس - از حاشیه چه خبر؟
 - اسحق احمدی / خدا را شکر می کنم که حاشیه ای ندارم ، اما حاشیه همیشه هست . تجربه ی این همه سال و مشاهده ی تجربیات دیگران باعث شده تا بتوانم از حاشیه ها دوری کنم. بهترین کار ممکن برای من همان موسیقی کار کردن است.
 
 آوای خلیج فارس - می گویند بسیاری از آثار اسحق احمدی تنظیم خوب ندارند موافقید؟
  

اسحق احمدی / درست است چون من تنظیم کننده نیستم. شاید ترانه هایی که از سال هفتاد تا کنون سروده و ملودیهایی که دارم بالغ بر سیصد باشد که فقط حدود ده اثر از آن منتشر شده است و به دلیل اینکه حامی مالی ندارم مجبورم خودم کارهایم را تنظیم کنم و به ضعف کارها در این زمینه اعتراف دارم. می آییم ریتمی میگذاریم و یک ملودی می زنیم و به مردم تحویل می دهیم، دلمان هم خوش است که هنرمند صدایمان می زنند.


آوای خلیج فارس - تا جایی که می دانم ترانه هم می سرایید و در بیشتر آثارتان کلام از خودتان بوده است. خوانندگی را زودتر آغاز کرده اید یا ترانه سرایی را؟


 اسحق احمدی / خوب یک حالت مکمل دارد و هر دو با هم آغاز شده اند به این شکل که هم زمان که کلام خود را مینویسم حالت ملودی هم روی آن قرار می گیرد. ترانه سرایی را علمی دنبال نکرده ام.
 

آوای خلیج فارس -  به هر حال شما طبع ترانه سرودن داری و خودت فکر می کنی علت اینکه ترانه هایت به دل می نشیند چیست؟


اسحق احمدی / فکر می کنم چون ترانه هایم ساده است و با دلم روراست هستم. وا‍ژه هایی را که خود می آیند می نویسم و به دنبال جفت و جور کردن کلمه و واژه نیستم. بیش از ده تا از ترانه ها و ملودیهایم را مردم پسندیده و دیگران اجرا کرده اند و خودم فکر می کنم سادگی ترانه و اصالت ملودیها باعث شده مردم بتوانند ارتباط خوبی با آنها پیدا کنند.



آوای خلیج فارس - تعدادی از ترانه هایتان را که دیگران اجرا کرده اند را نام ببرید؟

 

اسحق احمدی /  یارُم چِکَه جونِن، شقایق ، شیرین و فرهاد، وقتی هُندم تو راه تو ، ای دل تنگم گله فایده اینینِن، گل نازُم ای گلُم کِی اَتِی به منزلم ، شادت بگردم و خیلی از ترانه های دیگر که الان حضور ذهن ندارم.


 آوای خلیج فارس - ظاهرا با اهالی و محافل موسیقی خیلی در ارتباط نیستید.


اسحق احمدی / ارتباط من فقط در حد کار است. تا جایی که به کارهایم مربوط شود ارتباط تنگاتنگی دارم و به طور کلی راضی هستم.


آوای خلیج فارس - به رقابت درموسیقی اعتقاد دارید ؟


اسحق احمدی / امری طبیعی است و واقعیتی است که وجود دارد. همانطور که در ورزش هم رقابت وجود دارد.


آوای خلیج فارس - نظرتان درباره ی کنسرت های اخیر خوانندگان در استان چیست ؟


 اسحق احمدی / به نظر من هر اتفاقی یک جنبه ی مثبت و یک جنبه ی منفی دارد و اگر ما به جنبه ی مثبت قضیه نگاه کنیم همین که بچه ها روی صحنه می روند و با آن آشنا می شوند و یا گروهی که از تهران می آیند و مردم می روند کارهایشان را می بینند و سطح کیفیت کاری هر خواننده مشخص می شود بسیار مهم است اما اگر بیاییم و به جنبه ی منفی این قضیه نگاه کنیم می بینیم که این لیوان نیمه ی خالی ای هم دارد و طبیعی است که هیچ چیز کامل نیست و یک سری نقاط ضعفی هم وجود دارد ، آیا مثلا ما به کار خوب هم فکر می کنیم ؟ خوب، به هر حال هم نیمه ی پر لیوان را می توان مشاهده کرد و هم نیمه ی خالی لیوان را.


 آوای خلیج فارس - نظرتان راجع به فعالیتهای انجمن موسیقی چیست؟


اسحق احمدی / خوب به نظرم تمام سعی و تلاش انجمن موسیقی با برنامه هایی که ارائه داده است در جهت خدمت به موسیقی امان است.


 آوای خلیج فارس - آقای احمدی در بسیاری از ترانه هایی که از شما شنیده ایم ملودیها و ریتمهای محلی در آن دیده نمی شوند.


اسحق احمدی / سوال خوبی است و اتفاقا این هم یکی از ضعفهای بزرگ موسیقی من است و باید بگویم در این زمینه با محدودیتهای سخت افزاری زیادی مواجه هستم. حامی مالی ندارم و ضبط ملودیها و ریتمهای محلی با سازهای مخصوص خود هم هزینه بردار است. این حرکت نیاز به امکانات حرفه ای دارد، نیاز به استودیوی مجهز دارد.


آوای خلیج فارس - اگر انجمن موسیقی از شما حمایت کند شما حاضرید قدمی در این راه بردارید؟


اسحق احمدی / من ایده های بسیار خوبی دارم که برای اجرا صد در صد به کمک و حمایت نیاز دارم و از همینجا چه به انجمن موسیقی و چه واحد موسیقی صدا و سیمای مرکز خلیج فارس برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی می کنم. ما می توانیم سازهایی مثل عود و جفتی و دهل و کسر و سایررا بیاوریم و با قالب مدرن و با تنظیم امروزی و با ملودیها و ریتمهای اصیل هرمزگانی کار کنیم. متاسفانه تا به حال فرصت و امکانات اجرای چنین برنامه ای در اختیارم قرار نگرفته است. من به تواناییهای خودم در این زمینه ایمان دارم و برای اعتلای موسیقی استان هر کاری از دستم بر بیاید دریغ نخواهم کرد.


 آوای خلیج فارس - چقدر به نوازنده ها و امکاناتی که در استان وجود دارد اعتقاد دارید؟


اسحق احمدی / نوازنده ها و آثار خوب هستند و به نظر من تنها مشکلی که اینجا وجود دارد مسائل مالی است.


آوای خلیج فارس - صحبت خاصی دارید؟


اسحق احمدی / از شما و نشریه ی آوای خلیج فارس تشکر می کنم و امیدوارم کارهای بعدی ام مورد پسند مردم قرار گیرد.


منبع :


نشریه ی آوای خلیج فارس / 11 اردیبهشت 1390


با تشکر از

هرمزگانی دات نت



** دوست عزیز استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد  **


نظرات 8 + ارسال نظر
کافه چی 12 اردیبهشت 1390 ساعت 17:45 http://pianocafe.wordpress.com

هنرمند باید درد و غمش را به چه زبان و صدایی بیان کند تا ما به فکرش باشیم؟ باید منتظر باشیم اتفاقی برایش بیفتد تا تازه به فکرش بیفتیم که همانطور که همیشه گفته ام ایرانی خوب ایرانی مرده باشد؟

در تمام بندر عباس و تمامی بندر عباسیای کل ایران نمی دانند که موسیقی پول می خواهد برای معرفی و صعود هم بعنی غنای فرهنگ و نام بندر عباس؟

بعضی ها رو یابو برداشته که مثلا ناصر کی بوده که بخواد نام بندر عباسو مطرح کنه؟ بندر عباس قبل ناصر هم فرهنگ و نامش مطرح بوده است و قس علی هذا...

اینها راست می گویند فرهنگ بندر عباس تا قبل از ناصر به امیرو خر خکیمیو و بندر دختراش خوش چشو ابرو بسیار معروف بوده است در میان تمام ایرانیان ایران و جهان!!!

این روزها که همه از آب گل آلود ماهی می گیرند و مدعی انتشار یک اثر جعلی بدون رضایت صاحب اثر (خدایش بیامرزد) هستند، یکی باید همت و غیرت داشته باشد و اسحق را از آب زلال خلیج صید کند شاید این صدای صداقت اسحق در نگاه و گوش جان کسانی بنشیند و دست او را بگیرند تا روزی بیاید که نگوید "به دلیل نداشتن تهیه کننده و اسپانسر" قبول می کنم .... و الی آخر..

موفق. سبز.زیر سایه ایران
ارادت. کافه چی

ای بابا این روزها تنها چیزی که نیست غیرته علی جان ...
و من مطمئنم اگه اسحق اسپانسر پیدا کنه کارهای بسیار خوبی ازش می شنویم .

منفرد 13 اردیبهشت 1390 ساعت 00:46

بسیار خوب و ساده بود این گفتگو . حرفای کافه چی منو هم تحت تاثیر قرار داد آخه چرا یکی از این هنرمند حمایت نمیکنه چراا غم یه هنرمند به جای هنرش باید پول بای هنرش بشه به خدا حیفه اسحاق احمدی هم از اون سرمایه هاییه که باید قدرشو دونست هر چن که می دونم همشهریای اسحاق احمدی قدرو نمیدونن اونایی که که این گفتگوها رو بهاهش راه میندازن معمولا همشهریاش نیستن ولی تروحدا یکی به فکر باشه

بلال 13 اردیبهشت 1390 ساعت 12:27

عاشو

... 13 اردیبهشت 1390 ساعت 23:18

خانم لیدا این وبلاگ ناصره یا اسحاق ؟؟؟؟؟؟

سلام آقا یا خانم نقطه !
من چندین کامنت از شما داشتم چون اسم و مشخصاتتون رو ننوشتین تایید نکردم .
لطفا از این به بعد اسم خودتون رو ذکر کنین تا من بدونم جواب گوی چه کسی باید باشم در غیر این صورت همه ی کامنت های شما پاک خواهد شد و اهمیتی هم برای من ندارد .
در ضمن اگه دقت کنین این وبلاگ خود منه نه شخص دیگه !

فروزان 16 اردیبهشت 1390 ساعت 21:57

با سلام
خیلی قشنگ بود
گلم پس چیزی گفتی برام میفرستی کو منتظرم
قربانت

سلام عزیزم
یادم رفت بخدا... حتما می فرستم .

عمران 17 اردیبهشت 1390 ساعت 19:49

سلااام بر لیدای بزرگوار
خوندم و لذت بردم . برای اسحق آرزوی موفقیت دارم .
شاد دلت بگردم عزیز

مسعود طاهری 17 اردیبهشت 1390 ساعت 21:10 http://marchoolak.blogfa.com

سلام دوست خوب و قدیمیم
ممنون که خبرم کردین و خوشحالم که مجدد ازت خبردار میشم
برای دوستتون هم آرزوی موفقیت میکنم

مسعود طاهری 17 اردیبهشت 1390 ساعت 21:11 http://marchoolak.blogfa.com

سلام دوست خوب و قدیمیم
ممنون که خبرم کردین و خوشحالم که مجدد ازت خبردار میشم
برای دوستتون هم آرزوی موفقیت میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد