هر چه تو را بیاد من بیاورد زیباست ...

این وبلاگ برای زنده نگهداشتن یاد ناصر عبداللهی عزیز و علایق شخصی خودم میباشد ...

هر چه تو را بیاد من بیاورد زیباست ...

این وبلاگ برای زنده نگهداشتن یاد ناصر عبداللهی عزیز و علایق شخصی خودم میباشد ...

حضور ناصـــریا در کتاب ستاره تا ستاره

  

 ناصر عبداللهی در روز دهم دی ماه 1349 در شهر بندر عباس متولد شد .   

 

 

علاقه به موسیقی و آواز از کودکی در وجود او دیده می شد و در این راه اصلی ترین مشوق های او پدر و برادر بزرگش " محمد طیب " بودند . 

 
ورود ناصریا به عرصه موسیقی به شکل جدی ، از اجرای چند آهنگ مذهبی در برنامه صبح بخیر ایران و در سال ۷۴ بود . وی در این برنامه آهنگ هایی چون " محمد جان (ص) " ، " فاطمه بنت نبی (س) " ،  " علی ای احمد ثانی " ، " دست های نورانی ( ابوالفضل بریده دست )" و ... را با کیبورد اجرا کرد و توانست علاقه مندان به موسیقی پاپ معنوی را به خود جذب کند . او موفقیت خود را در این دوره مدیون افرادی چون محمد جواد مباشری و اقبال واحدی ( از سیمای مرکز تهران ) و آقایان مرادی و بهمنی ( از سیمای مرکز خلیج فارس ) می داند .  


پس از چند سال از طریق محمد علی بهمنی با انتشارات دارینوش آشنا شده و از سال ۷۸ ، ضبط و تهیه چند آلبوم را آغاز کرد . ابتدا در کاست " حقیقت دارد "  دو ترانه ( بارانی و بهار بهار ) خواند . پس از آن آلبوم " عشق است " را با اشعار و غزلیات محمد علی بهمنی و تنظیم دکتر محمد رضا چراغعلی ، شادمهر عقیلی ، محمد رضا عقیلی و بهنام ابطحی تجربه کرد که در آن پرویز پرستویی به دکلمه اشعار پرداخته بود .  


اگر چه " عشق است " به لحاظ شعر و موسیقی قوی ترین کار ناصر عبداللهی محسوب می شود ، اما آلبومی که وی را در میان مردم به شهرت و محبوبیت رساند ، " دوستت دارم " نام داشت که سومین آلبوم عبداللهی و دومین آلبوم مستقل او شمرده می شد .  

 

در این آلبوم وی از ترانه های یغما گلرویی ، محمد علی بهمنی ، نسرین جعفری ، قیصر امین پور و ... بهره برد و تنظیم چندین قطعه از این اثر را بهنام ابطحی به عهده گرفت . در این کاست هم بار دیگر پرویز پرستویی ، قطعاتی را دکلمه کرده بود .  


معروف ترین ترانه این آلبوم " ناصریا " بود که شعری از خود ناصر با تمی جنوبی (که بی شباهت به اسپانیایی نبود) در زمان خود به محبوبیت زیادی رسید . 


نهایتا در سال ۸۱ ، وی چهارمین آلبوم خود را تحت عنوان " بوی شرجی " منتشر کرد که به کلی با کارهای گذشته متفاوت بود و به قول خودش مضمونی حماسی ، جنوبی ، عرفانی و معنوی داشت . آهنگسازی و تنظیم اکثر آهنگ ها را هم خود ناصر عبداللهی انجام داده بود . آخرین آلبوم او هم " هوای حوا " بود با تنظیم هایی از بهنام ابطحی (۶قطعه ) ، فرزاد فرومند (۲قطعه ) ، میثم مروستی و خود ناصر (هر کدام یک قطعه ). 


ناصر عبداللهی به سازهای کیبورد ، پیانو ، گیتار ، گیتار الکترونیک ، و پرکاشن علاقه و تسلط دارد و در اوقات فراغتش گیتار و آواز هم تدریس میکند . البته در یادگیری سازها استاد خاصی نداشته و بیشتر با تمرینات خانگی و پشتکار ، آنها را فرا گرفته است . 
 

او در میان ترانه هایش ، " فاطمه بنت نبی " ، " احمد ثانی " و " ناصریا " را بیش از بقیه می پسنددو خود را مدیون انرژی زاینده آنها می داند . 

 

* آیا در زمینه های دیگر هنری هم فعالیت داشته اید ؟  

خیر  

 

* در میان خوانندگان فعلی موسیقی پاپ کدام یک را صاحب سبک  می دانید ؟ 

 آقای محمد اصفهانی و آقای علیرضا عصار ، خصوصا علیرضا عصار . 

 

* قطعات کارهایتان را چطور انتخاب می کنید ؟ ( اعم از آهنگساز ، ترانه سرا و ...)  

با معیار محتوا و شخصیت شاعر و معنوی بودن شعر . البته بیشتر خودم به آهنگسازی می پردازم .  

 

* آیا سواد موسیقی شامل سلفژ ، تئوری موسیقی ، کنترپوآن و آهنگسازی می تواند در موسیقی پاپ تاثیر گذار باشد ؟ 

بسیار زیاد . البته به شرطی که بدانیم می خواهیم در چه سبکی از موسیقی فعالیت نماییم .

 

* چرا اکثر خوانندگان با یک آهنگساز و شاعر کار می کنند ؟ فکر نمی کنید کار یکنواخت شود ؟ 

معمولا خوانندگان بعد از مدتی متوجه می شوند که سبک دلخواهشان را فرد خاصی می تواند به خوبی اجرا نماید و بهتر می توانند ارتباط روحی را با یک نفر برقرار کنند تا چند نفر و از نظر فرم تقریبا یک فرم و یک دست می گردد و این طبیعی است مگر آهنگسازانی که قابلیت اجرای چندین فرم و سبک را داشته باشند .  

 

* آیا جنس صدا یا رنگ صدا می تواند در جذابیت موسیقی به صورت آواز تاثیر گذار باشد ؟  
حدود 80 درصد موثر و دخیل است . زیرا حتی هنر کامل آهنگساز و تنظیم کننده نیز نمی تواند دخالت در زیبایی جنس و رنگ صدای خواننده داشته باشد . اما شاید اگر یک صدا از جنس و تونالیته ای خوب برخوردار باشد ، وقتی با یک پیانو  یا یک ساز همگام و هم نوا شود چه بسا بسیار زیبا تر باشد . در غیر این صورت نتیجه خوبی نخواهد داشت . 

 

* نظر شما در مورد تلفیق موسیقی پاپ و سنتی چیست ؟ 

من با تلفیق معقول و مناسب هر سبکی موافقم . به شرطی که بتواند حرفی پر بار برای مخاطب و جامعه موسیقی داشته باشد . 

 

* آیا موسیقی سنتی به تنهایی می تواند ارضاء کننده نیاز جوانان باشد ؟ 

 برای تعدادی بله و برای اکثر مردم خیر . 

 

* نظر شما راجع به تقلید صدا در خوانندگی چیست ؟ 

به نظر می رسد که اگر این تقلید هدفمند باشد تا ۱۰% جایز است ، ولی در کل حرکت شایسته ای نیست . 


* چه کسی را در کارهایتان به عنوان الگو مد نظر دارید ؟ 

الگوی من تمامی کسانی هستند که می توانند حرفی برای گفتن داشته باشند و همیشه سعی می کنم در الگو پذیری دقت کافی را بکار بگیرم و شخصیت کاری و هنری و معنوی فرد مورد نظرم را بررسی کرده و آن قدر توجه نمایم تا بتوانم در کلیت ها ، این امر را به ثمر برسانم .  

 

* تا چه حد صدا و سیما در معرفی هنرمندان موثر است ؟ 

اگر به درستی و با تحقیق انجام گیرد ، ۴۰% از خدمت فرهنگی را می تواند انجام دهد و اگر غیر از این باشد می تواند ضربه بزرگی به فرهنگ یک جامعه وارد آورد . البته این موضوع قابل بررسی است . 

 

* ماندگاری یک هنرمند به چه عاملی بستگی دارد ؟ 

 ماندگاری یک هنرمند در اولین گام های او نمایان می شود . انتخاب سبک ، هدف از انتخاب موسیقی ، قابلیت ارتقاء کیفیت خوانندگی و انتخاب آهنگساز و تنظیم کنندگانی که با شرایط زمان ( به دور از روند غلط و نادرست امروزی ) وی را یاری کنند و مهمتر آن که بعد از داشتن آن سرمایه اصیل و مهم اولیه ، از معنویت و نیت پاک قلبی برخوردار باشد که مردم داری و افتادگی در مقابل مخاطبان در اولویت قرار بگیرد . زیرا این مردم و مخاطبان هستند که باعث رشد و محبوبیت و انتشار شهرت هنرمندان می شوند .  

 

* آیا موسیقی پاپ ایران توانسته با موسیقی پاپ در خارج از کشور رقابت کند ؟ 

به نظرم تقریبا رقابتی سالم داشته ولی در حال حاضر درست برایم معلوم و واضح نیست . 

 

* نهایت موسیقی پاپ ایرانی را چطور می بینید ؟ 

نسبتا آغاز خوبی داشت اما نمی دانم چه آینده ای را پیش رو دارد .

 

* اگر در موسیقی کشور مسئولیتی داشتید ، مهمترین کاری که انجام می دادید  

چه بود ؟ 

هیچ گاه نمی پذیرفتم ، زیرا در این شرایط این مسئولیت بسی خطیر و دشوار است . 

 

* هدف نهایی شما چیست ؟  

می شود گفت اول از همه ارتقاع روحی خودم از تاثیر موسیقی و بعد تمامی مخاطبان . زیرا طی آخرین بررسی هایی که انجام داده ام ، دریافته ام که موسیقی نه تنها از طریق صوت بلکه از طریق امواج و نور هم در جان آدمی تاثیر می گذارد و این تاثیرات مستقیما بر روی چاکراهای وجود روحانی انسان وارد می آید . قابل توضیح است که چاکراها نقاط زاینده نور حیات برای جسم اثیری و روحانی ما به شمار می آیند و اگر ما بتوانیم به وسیله موسیقی نظام تابش و فعالیت چاکراها را به میزان لازم برسانیم انسان می تواند در مسیر صحیح قرار گرفته و اصطلاحا هدایت به آرامش می شود و از کج روی و اشتباهات پرهیز کرده و به راه راست سوق می یابد . البته این موضوع نیاز به توضیح و تشریح بیشتری دارد که انشاالله در فرصتی نیکو آن را در کتابی در این باب تقدیم علاقه مندان خواهم نمود . در هر حال دوست دارم آهنگ و آوازی داشته باشم که دارای باری مثبت برای نوع بشر باشد .

 

منبع: کتاب ستاره تا ستاره   


 

 ** دوست عزیز استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع  می باشد   ** 

اسم شما چه رنگی ست ؟

 

رنگ های هماهنگ با ارقام و حروف عبارتند از :  

 

قرمز :  ش . ج . س . الف   ( ۱ )  

 

نارنجی : ت . ث . ک . ب  ( ۲ )  

 

زرد : ی . ل . ص . ض  ( ۳ )  

 

سبز : و . م . د . ژ  ( ۴ )  

 

آبی : چ . ن . ط . ظ   ( ۵ )  

 

نیلی : ح . خ . ف  ( ۶ )   

 

بنفش : ع . پ . غ  ( ۷ )  

 

صورتی : ز . ق . ه   ( ۸ )   

 

طلایی : ر . ذ . گ  ( ۹ )   

 

 

 مثال : لیدا         ۳ + ۳ + ۴ + ۱ = ۱۱     --------->>    ۱ + ۱  =  ۲   ( نارنجی )  

 

 

صورتی :  

دارای قدرت جسمی بالایی هستند . به خاطر اراده ی بالایی که دارید می توانید رویاهایتان را به راحتی به واقعیت تبدیل کنید . با مسئولیت ها به راحتی کنار می آیید و می توانید دیگران را در حل مشکلاتشان راهنمایی کنید . از نظر عاطفی فردی قوی و عمیق هستید . صمیمیت بیش از اندازه با دیگران برایتان سخت است .  

 

 

قرمز :  

 بسیار جاه طلب بوده و گاهی برای رسیدن به اهداف خود ممکن است از دیگران هم مایه بگذارید . قرمز رنگ حیات و جسارت است . همیشه تلاش دارید که آشکارا به فعالیت بپردازید و مورد توجه قرار بگیرید . بسیار خونگرم هستید و به سادگی تحریک می شوید . ممکن است در اوج شادی نیز ناگهان و با کوچکترین بهانه ای اخم هایتان در هم رفته و به لاک خود فرو روید . باید سعی کنید که از انرژی فوق العاده تان در جهت مثبت استفاده کنید .  

 

 

زرد :  

 بسیار تیز هوش هستید . شخصیتی بسیار خوشبین و فعال دارید . هرگز در ابراز آنچه می خواهید بر زبان بیاورید کم نی آورید . به خاطر زنده دلی  ابتکار و مستعد بودنتان در برقراری ارتباطی خوب با دیگران همیشه دور و برتان پر از دوستان مختلف خواهد بود . با وجودی که روحیه بسیار شادی دارید هرگز احساس رضایت نخواهید کرد مگر اینکه شادیهایتان را با دیگران تقسیم کنید . تنها ایرادی که ممکن است داشته باشید قدرت تخیل و تجسم بیش از اندازه تان است که گاهی شما را در خود غرق می کند ! اگر نتوانید انرژی و توانتان را در مسیر درستی هدایت کنید در آخر خواهید دید بیشتر کارهایی که با هدفی مشخص شروع کرده اید نا تمام مانده اند . 

 

 

طلایی :  

در هر چیزی فقط حد بالای آن می توتند رضایت خاطر شما را بر آورده کند . از طرف دیگر رفتارو کلامتان چنان جذابیتی دارد که به ندرت ممکن است کسی با شما اشنا شود ولی شیفته تان نشود ! دانش و آگاهی شما نسبت به زندگی غیر قابل توصیف است . به هر چیزی با خوشبختی زیاد نگاه می کنید . می توانید معلم خوبی باشید و تمام تجربیاتتان را به دیگران نیز انتقال دهید . شرایط منفی را می توانید به بهترین موقعیت ها تبدیل کنید .  

 

 

نیلی :  

زندگی شما بیشتر به زندگی عارفان شباهت دارد . با عشق و علاقه ای که نسبت به پاکی و زیبایی های دنیا دارید می توانید توان و شادی فوقالعاده ای به افراد افسرده ببخشید . علاوه بر روحیه و شخصیت نوع دوست و انسان پروری که دارید از یک حس ششم قوی برخوردارید که از این طریق نیز می توتنید به راحتی از مشکلات مردم با خبر شوید .  

 

 

سبز :  

برای شما خیلی مهم است که برنامه ی روزانه داشته باشید . نظم و انضباط برایتان اهمیت زیادی دارد . به ندرت ممکن است زندگی تان آشفته و بی هدف باشد . دیگران اغلب برای گرفتن راهنمایی های جدی نزد شما می آیند . برای حل مشکلات دیگران به شدت حرس می خورید . تکامل شخصیتی برایتان بسیار حائز اهمیت است و برای وسعت بخشیدن به دانش خود هرگز از آموختن دست بر نمی دارید . ترجیح می دهید به جای از شاخه ای به شاخه ی دیگر پریدن روی هدف ثابتی به فعالیت بپردازید .  

 

 

بنفش :  

عاشق کند و کاو و جستجو در عمق هر پدیده هستید و شاید هم به همین دلیل عشق به علوم ماورالطبیعه در شما به حد کافی رشد کرده است این باعث شده به رشته هایی چون فلسفه روی آورید . هیچ اتفاقی را به راحتی قبول نمی کنید مگر آنکه خودتان آن را شخصا تجربه کرده باشید . برای حل مشکلات نیز راه حل را در درون خود می جویید . عاشق تنهایی هستید و هماهنگ شدن با دیگران کمی برایتان مشکل است . 

 

 

آبی :  

به احتمال قوی دیگرا شما را شخصی بدون تعارف و غیر تشریفاتی می دانند و شاید هم به همین دلیلی برایشان جالب توجه هستید . آزادی برایتان ارزش زیادی دارد و هرگز نمی توانید در محیطی کار کنید که به شما تحکم می شود و یا زیر نظر قرار دارید . اگر این همه دنال تنوع هستید به این دلیل است که ارتباط زیادی به حقیقت دارید و برای همین زندگی با تمام مشکلات و سختی هایش برای شما ارزش فوق العاده دارد .  

 

 

نارنجی :  

شوخ طبعی و بذله گویی بخصوصی را که به ارث برده اید باعث شده محبوب دیگران باشید . دیگران از بودن با شما لذت برده و انرژی مثبت می گیرند . سعی می کنید همیشه لیوان را از نیمه پر آن ببینید و با بذله گویی خاص خود محیط را برای انجام کارها ی مثبت فراهم سازید . آماده کمک به دیگران هستید . رنگین کمان زندگیتان را دوست دارید و تلاش دارید تا زندگی را برای دیگران نیز زیباتر نمایید .  

 


 

 ** دوست عزیز استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع  می باشد   **